I 1939, nærmere betegnet d. 9. februar, startede 5-6 mænd en forening op i Vejen. Foreningens formål var at dyrke hundedressur, hvilket senere skulle vise sig at komme til at præge Vejen og omegn.

Da den første protokol er gået tabt, er vi dog ikke vidende om, hvem der var foreningens første formand.

I første halvår nåede foreningen op på 7 medlemmer, der hver betalte 4 kr. i indskud og herefter 3 kr. halvårligt. I marts ser det ud til at foreningen tilmelder sig den, på daværende tidspunkt, 2 år gamle landsforening DcH, ved at indbetale 7 kr. til denne.

I 1940, året hvor 2. verdenskrig startede, havde folk formentlig andre ting at tænke på, hvilket afspejler sig i medlemstallet, der kun voksede med 4 medlemmer. Indskuddet var dog også i mellemtiden steget med 1 kr. og bladet der i begyndelsen kostede 1,20 kr. steg til 1,50 kr.

Siden er medlemstallet gået op og ned. Efter krigen var der 16-18 medlemmer og medlemstallet faldt til 10 i 1947, hvorefter den i løbet af de næste 2 år steg, således der var 20 medlemmer i 1949. I dag tegner DcH Vejen sig for ca. 180 medlemmer.